הלבנת הון

האם בנק חייב לבדוק מקור כספים שמגיעים מחו"ל?



כסף נכנס, אבל לא תמיד שותקים


כאשר כספים מגיעים לחשבון בנק בישראל ממדינה אחרת – בין אם מדובר בהעברה בנקאית, השקעה, ירושה או עסקת מכר – רבים מהלקוחות מופתעים לגלות שהבנק מקשה, מבקש מסמכים, חוסם את הפעולה באופן זמני או אף מקפיא את הסכום עד לבירור.


השאלה המתבקשת היא: האם הבנק חייב לבדוק את מקור הכספים שמגיעים מחו"ל? האם זו פרקטיקה פנימית בלבד – או חובה חוקית על פי דין? ומה על הלקוח לעשות כאשר הבנק מעכב את ההעברה, מבקש הסברים או אפילו מסרב לזכות את החשבון?


במאמר זה נסקור את המסגרת המשפטית, את חובות הבנק על פי חוק איסור הלבנת הון, את הדרישות הפרקטיות במערכת הבנקאית, ונציע כלים מעשיים להתמודדות עם סיטואציות של עיכוב או דרישה להוכחת מקור הכספים.

 


החובה החוקית של הבנקים בישראל

 

על פי חוק איסור הלבנת הון, תש״ס-2000, חלה על כל תאגיד בנקאי בישראל החובה:

  1. להכיר את הלקוח (KYC – Know Your Customer)
  2. לזהות פעולות בלתי רגילות
  3. לדרוש מידע והסברים במקרה של פעולה חריגה
  4. לשמור תיעוד ולדווח על פעולות מסוימות לרשות לאיסור הלבנת הון

 

כאשר נכנס לחשבון סכום כסף ממדינה זרה – במיוחד אם הסכום גבוה או אם המדינה מוגדרת "בסיכון" – הבנק מחויב לבדוק את מקורו. זהו לא נוהל שרירותי, אלא חלק ממנגנון אכיפה מחייב שהפרתו עלולה לחשוף את הבנק לסנקציות.

 


באילו מקרים הבנק ידרוש הסברים?

הדרישה למסמכים או הסברים עולה לרוב כאשר מתמלאים אחד או יותר מהתנאים הבאים:

  • העברה בסכום חריג ביחס לפעילות הרגילה של הלקוח
  • העברה ממדינה המסווגת בסיכון גבוה (למשל, מקלטי מס, מדינות עם רגולציה חלשה, מדינות שאינן משתפות פעולה עם רשויות מס)
  • שולח שאינו מזוהה או אינו תואם את פרופיל הלקוח
  • העברה שנעשית דרך שרשרת של בנקים או מהליכים אנונימיים
  • לקוח חדש ללא היסטוריית פעילות בנקאית מוכרת

 

הבנק עשוי לבקש:

  • חוזה או מסמך המעיד על עסקה לגיטימית
  • מסמכים המעידים על ירושה, מכירה או השקעה
  • הצהרת מקור כספים (למשל טופס מקוצר או מלווה בתצהיר עו"ד)
  • אישור מהבנק השולח


האם מותר לבנק לעכב או לסרב להפקדה?

כן – אך לא ללא מגבלות. הבנק רשאי לעכב את זיכוי ההעברה עד שיקבל הסבר מספק למקור הכסף, ובלבד שהעיכוב נעשה בצורה סבירה, שקופה ומידתית.


הוא אינו רשאי לעכב ללא הגבלת זמן, ואינו יכול לדרוש מסמכים שאין להם קשר ישיר למקור ההכנסה. כמו כן, הבנק אינו רשאי לסרב באופן שרירותי, אלא עליו לנמק את הסירוב ולהתבסס על מדיניות סבירה ועל החוק.


במקרים חריגים – בהם מתגלה חשד ממשי להלבנת הון – הבנק עשוי להעביר את המידע לרשות לאיסור הלבנת הון, ואז ההליך מתבצע בהתאם לנהלי הרשות, ולעיתים אף ללא יכולת של הבנק למסור מידע ללקוח.


איך כדאי להיערך להעברה מחו"ל?

 

כדי למנוע עיכובים ובעיות, מומלץ:

  • להודיע מראש לבנק על ההעברה הצפויה
  • להחזיק מראש מסמכים המאמתים את מקור הכסף – הסכם מכר, מסמכי ירושה, תצהיר עו"ד או כל מסמך רשמי אחר
  • לוודא שמפרטי ההעברה מופיעים שם השולח, הבנק המקשר ופרטי החשבון
  • לבדוק האם המדינה ממנה נשלח הכסף מחייבת הצהרות מס או דיווח נפרד

 

ככל שמדובר בסכום גבוה – מומלץ להיעזר בעורך דין או יועץ ציות שיבדוק את התהליך מראש וימנע תקלות.


 

האם ניתן לערער על החלטת הבנק?

בהחלט. לקוח שנפגע מהחלטה של הבנק רשאי:


  1. לפנות למחלקת פניות הציבור בבנק ולבקש נימוק כתוב
  2. לפנות לרשות שוק ההון או לבנק ישראל, בהתאם לאופי הסירוב
  3. לפנות לבית המשפט, במקרים של נזק ממשי, הקפאת סכומים או סירוב לזכות כספים

 

בתי המשפט בישראל כבר פסקו בעבר נגד בנקים שפעלו בחוסר מידתיות, פגעו בזכויות הלקוח או לא קיימו חובת גילוי נאות.

 


משרד סבג אביצור – ליווי בהעברות כספים ויחסי בנק–לקוח

המשרד שלנו מייצג לקוחות פרטיים, יזמים וחברות בהליכי העברת כספים בינלאומיים, הסדרת מערכות יחסים מול בנקים, טיפול בעיכובים ואכיפה בתחום הלבנת הון. אנו מספקים:


  • ייעוץ משפטי בנוגע להעברות מורכבות
  • טיפול בעיכובים, סירובים וחסימות בנקאיות
  • ניסוח הצהרות מקור כספים וייצוג מול הבנק
  • ליווי בהליכים מול הרשות לאיסור הלבנת הון
  • ניהול תביעות במקרה של נזק ממשי או סירוב בלתי סביר


סיכום

לבנקים בישראל יש חובה חוקית לבדוק מקור כספים מחו"ל – אך גם עליהם לפעול במידתיות, בשקיפות ובאחריות. כל עיכוב או דרישה מצד הבנק צריכה להיות מנומקת, מוגבלת בזמן ולהתבסס על נהלים ולא על תחושות.


אם אתם צפויים לקבל כספים מחו"ל – או שהבנק כבר עיכב פעולה – פנו אלינו. משרד סבג אביצור ישמח ללוות אתכם בהגנה על זכויותיכם, בהתמודדות מול הבנק ובפתרון המצב בצורה יעילה ודיסקרטית.